Social Icons

.

Σάββατο, 8 Οκτωβρίου 2011

Επίσημη πρώτη για 12 ελληνικά φιλμ



Δώδεκα ελληνικές ταινίες θα κάνουν την πρεμιέρα τους στο «52ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης» (4 έως 13 Νοεμβρίου). Δύο από αυτές, το «J.Α.C.Ε». του Μενέλαου Καραμαγγιώλη και ο «Παράδεισος» του Παναγιώτη Φαφούτη θα μας εκπροσωπήσουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό, διεκδικώντας βραβεία.
Είναι και οι μόνες (οι δύο) που θα προβληθούν στο «Ολύμπιον», αφού από πέρσι οι ελληνικές ταινίες πήραν «μετάθεση» για τις αίθουσες που είναι στις Αποθήκες στο λιμάνι.
Οι ταινίες μοιράζονται σε επιμέρους ενότητες του φεστιβάλ:
ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ. Με δύο διεθνή «παράσημα» στο βιογραφικό του θα γίνει η πρώτη πανελλήνια προβολή του «Αδικου κόσμου» του Φίλιππου Τσίτου (βραβείο σκηνοθεσίας στον Τσίτο και ερμηνείας στον Αντώνη Καφετζόπουλο στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν). Ακόμα, το «Man at sea» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη (πρώτη προβολή έκανε στο Φεστιβάλ Βερολίνου). Στον δεύτερο το φεστιβάλ έχει και μεγάλο αφιέρωμα.
ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ: «Magic Hour» του Κώστα Καπάκα, «Η πόλη των παιδιών» του Γιώργου Γκικαπέππα, «Σωτηρία» του Ιάσονα Τζαβέλλα, «Σούπερ Δημήτριος» του Γιώργου Παπαϊωάννου και «F.L.S.» του Θάνου Τσαβλή. Εκτός από τον Καπάκα, οι υπόλοιποι σκηνοθέτες κάνουν το ντεμπούτο τους στη μεγάλου μήκους ταινία.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΕΣ. «Η Αφροδίτη στην αυλή» του Τηλέμαχου Αλεξίου (Ελλάδα - Γερμανία), «Το κορίτσι με τα μεγάλα μάτια» του Αλέξη Τσάφα (Ελλάδα - Πράσινο Ακρωτήρι) και «Loveless Zoritsa» των Χριστίνας Χατζηχαραλάμπους και Ράντοσλαβ Πάβκοβιτς (Ελλάδα, Σερβία, Κύπρος, Πολωνία). Και οι τρεις, πρεμιέρες.
Από τις παραπάνω ταινίες κάποιες είναι γυρισμένες σε φίλμ και άλλες σε βίντεο, αφού από πέρσι καταργήθηκε το παράλληλο τμήμα «digi». Η αλήθεια πάντως είναι ότι ο αριθμός των ελληνικών ταινιών δεν εντυπωσιάζει. Η ετήσια παραγωγή είναι αρκετά μεγαλύτερη. Το ελληνικό σινεμά έχει εξελιχτεί σε «μαύρη τρύπα» για το φεστιβάλ. Το 2009 είχαμε την αποχή των ταινιών των «κινηματογραφιστών στην ομίχλη», που ζητούσαν νόμο. Το 2010 ήταν μια αμήχανη και μεταβατική περίοδος, αφού ο νόμος δεν είχε ψηφιστεί και έτσι η συμμετοχή ελληνικών ταινιών ήταν μικρή (23 ταινίες, εκ των οποίων οι 14 ήταν ψηφιακής παραγωγής).
Και φέτος είναι ακόμα μικρότερη. Αυτό οφείλεται σε μια προϋπόθεση που έχει θέσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Δημήτρης Εϊπίδης: να προβάλλει πρεμιέρες. Να θυμίσουμε ότι πριν από το νόμο Γερουλάνου και επί Κρατικών Βραβείων οι ταινίες ανέβαιναν όλες στη Θεσσαλονίκη, ανεξαρτήτως αν είχαν κάνει οποιαδήποτε δημόσια προβολή.
Ο όρος της πρεμιέρας αναπόφευκτα περιορίζει την ποσότητα. Το δίλημμα είναι το εξής: να τηρήσουμε την πολιτική των ξένων φεστιβάλ, που φιλοξενούν μόνο ταινίες σε α' προβολή, αφού θέλουμε να έχουμε έναν κινηματογραφικό θεσμό διεθνούς κύρους ή να στηρίξουμε με όποιον τρόπο γίνεται την εγχώρια κινηματογραφία που ούτως ή άλλως δεν είναι μεγάλη;
Υπάρχει όμως και μια άλλη αλήθεια. Το ελληνικό σινεμά δεν έχει τόσο ανάγκη το φεστιβάλ όσο παλιότερα, όταν πολλές ταινίες έμεναν χωρίς διανομή και προβάλλονταν μόνο στη Θεσσαλονίκη. Από την άλλη, ένα διεθνές φεστιβάλ οφείλει να προβάλλει την εθνική κινηματογραφία του και να δίνει την ευκαιρία στους σκηνοθέτες να επωφελούνται από την παρουσία ξένων επαγγελματιών του χώρου.
Με αυτό ακριβώς το σκεπτικό το φεστιβάλ ενέταξε στα market screenings (τις προβολές για ξένους δημοσιογράφους, αγοραστές, διανομείς, παραγωγούς) ταινίες που έχουν ήδη προβληθεί για να τις βοηθήσει στη διεθνή αγορά - μια πάγια τακτική των ξένων φεστιβάλ. Ετσι:
ΑΓΟΡΑ: «Wasted youth» των Αργύρη Παπαδημητρόπουλου και Γιαν Βόγκελ, «Αμνηστία» του Μπουγιάρ Αλιμάνι, «Fish & Chips» του Ηλία Δημητρίου, «4ever» του Γιώργου Πυρπασόπουλου, «Τρεις μέρες ευτυχίας» του Δημήτρη Αθανίτη, «Κόκκινος ουρανός» της Λάγιας Γιούργου, «DOS» του Στάθη Αθανασίου, «Κωλόπαιδα» του Στέλιου Καμίτση, «Αννίβας προ των Πυλών» της Ελισάβετ Χρονοπούλου, «Δεμένη κόκκινη κλωστή» του Κώστα Χαραλάμπους κ.ά. Η πλήρης λίστα δεν είναι ακόμα έτοιμη.
Υπάρχει και δεύτερη ενότητα στο τμήμα Αγοράς, με ταινίες που προβάλλονται πρώτη φορά. Είναι οι: «3ος Κόσμος» του Βασίλη Μπλιούμη, «Πανταχόθεν ελεύθεροι» του Σπύρου Βρεττού, «Ο άνθρωπος που δε μιλούσε» του Βαγγέλη Ρικούδη, «Βίοι Αγίων» του Γιάννη Σολδάτου, «Οι δαιμονισμένοι» του Γιώργου Μπακόλα, «Περί έρωτος λόγοι - Συμπόσιο του Πλάτωνα» του Δημήτρη Μακρή, «Σαπίλα, ξεφτίλα και τεκίλα» του Νίκου Ζερβού, «Athens through the mobile eye» του Αγγελου Θεοδωρόπουλου και «Breakdown reward» του Ηλία Γεωργόπουλου.*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΣ ΤΟ ΜΕ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ