Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011
Όταν ο Αλή Πασάς έκανε μπανιστήρι στο Μισδάνι η Μεζντάνι (Αγναντερό Καρδίτσας)...
-Βαϊ, βαϊ ωρέ δερβίσια, τι διαβάζω;
-Και γώ που νόμιζα ότι στην περιοχή μας ερχόταν μόνο να...θάβει λύρες.!
- Πως τόπαθες Αλήπασια; ο νους μου δεν το βάνει! Απ' το σευντά σου γίνηκες ρεζίλι στη Μεζντάνη"
Πήγαινε για λουτρά στο Σμόκοβο λέει η ιστορία, το 1818 και έφθασε στα αυτιά του η πληροφορία για την ομορφιά του σωματότυπου των γυναικών της Μεζντάνης. Θέλησε λοιπόν να τις δεί με
τα ίδια του τα μάτια.!
Τις ανάγκασε λέει να παραταχθούν γυμνές παραποταμίως για να τις θαυμάσει.!!!
Αναπαράσταση της "επιθεώρησης" του Αλή Πασά των γυναικών της Μεζντάνης το 1818 μέσα από σκίτσο της ζωγράφου Πόπης Σχιζοδήμου
Όλα αυτά από το αρχείο του Μπάμπη Τσιχτή ένός γνήσιου Καραγκούνη που μελετά χρόνια τώρα με μεράκι συνέχεια και συνέπεια την λαϊκή παράδοση του κάμπου της Θεσσαλίας από το χωριό Καλογριανά της Καρδίτσας που άνοιξε το προσωπικό του αρχείο στην Λέλα Κατεχάκη και το δημοσίευσε στον "Διάλογο" της Δευτέρας " με τίτλο "Το...σεβνταλίκι του Αλή Πασά στο Αγναντερό Καρδίτσας" βγάζοντας τον μπανισταρτζή στη φόρα μετά από...193 χρόνια.
Η πληροφορία μάλιστα τεκμηριώνεται μέσα από δημοσίευση της εφημερίδας "Θεσσαλική Φωνή" της Καρδίτσας το 1926 αλλά και από μαρτυρίες των γερόντων του χωριού στους οποίους η πληροφορία έφθασε μέσα από την προφορική παράδοση από στόμα σε στόμα...!
Το σεβνταλίκι του Αλή Πασιά
Η τοποθεσία "της Βασίλως το κούτσουρο" στο Αγναντερό όπου έγινε η..."επιθεώρηση"
Σύμφωνα με τον ιστοριοδίφη Χρήστο Καλικαιρινό, αρθρογράφο της εφημερίδας (Θεσσαλική Φωνή, Καρδίτσα Πέμπτη 6 Μαίου 1926, Έτος 2ο αρ. φύλλου 606), "κατα το έτος 1918 ο Αλή Πασάς κατευθυνόμενος προς τα λουτρά Σμοκόβου, διήλθε κι από τον παραρρέοντα εδώ πλησίον του Πηνειού ποταμόν (Μπαμπαλίνα) διατάξας τας γυναίκας του μιαν ώραν περίπου απέχοντος εκ Παραπρασταίνης χωρίον Μισδάν (=Προβατότοπος) να συνταχθώσιν και να ίστανται επί τω ποταμώ όρθιαι...προς θέασιν!"
Στο άκουσμα της παράλογης και ανεκδιήγητης όμως τούτης αξίωσής του, αντέστησαν γενναίως άπαντες οι κάτοικοι του ως άνω ειρημένου χωρίου, αποτρέποντάς τον έτσι "άπαξ δια παντός!" από τα κακόβουλα σχέδιά του.
Η λαϊκή παράδοση όμως πρόλαβε και "ΕΣΩΣΕ" τεκμηριώνοντας δια παντός το περιστατικό μέσα από ένα λαϊκό τραγούδι.
" Πως τόπαθες Αλήπασια; ο νους μου δεν το βάνει! Απ' το σευντά σου γίνηκες ρεζίλι στη Μεζντάνη"
Γλωσσάρι:
Μεζντάνη η Μισδάν η Μισντάνι =Το παλιό όνομα του σημερινού χωριού Αγναντερό Καρδίτσας
Σευντάς = Τουρκικό. Sevda. Επιθυμία, έφεση, έρωτας.
Ρεζίλι = Τουρκικό. Resil. Εξευτελισμός
fatsimaremag
-Και γώ που νόμιζα ότι στην περιοχή μας ερχόταν μόνο να...θάβει λύρες.!
- Πως τόπαθες Αλήπασια; ο νους μου δεν το βάνει! Απ' το σευντά σου γίνηκες ρεζίλι στη Μεζντάνη"
Πήγαινε για λουτρά στο Σμόκοβο λέει η ιστορία, το 1818 και έφθασε στα αυτιά του η πληροφορία για την ομορφιά του σωματότυπου των γυναικών της Μεζντάνης. Θέλησε λοιπόν να τις δεί με
τα ίδια του τα μάτια.!
Τις ανάγκασε λέει να παραταχθούν γυμνές παραποταμίως για να τις θαυμάσει.!!!
Αναπαράσταση της "επιθεώρησης" του Αλή Πασά των γυναικών της Μεζντάνης το 1818 μέσα από σκίτσο της ζωγράφου Πόπης Σχιζοδήμου
Όλα αυτά από το αρχείο του Μπάμπη Τσιχτή ένός γνήσιου Καραγκούνη που μελετά χρόνια τώρα με μεράκι συνέχεια και συνέπεια την λαϊκή παράδοση του κάμπου της Θεσσαλίας από το χωριό Καλογριανά της Καρδίτσας που άνοιξε το προσωπικό του αρχείο στην Λέλα Κατεχάκη και το δημοσίευσε στον "Διάλογο" της Δευτέρας " με τίτλο "Το...σεβνταλίκι του Αλή Πασά στο Αγναντερό Καρδίτσας" βγάζοντας τον μπανισταρτζή στη φόρα μετά από...193 χρόνια.
Η πληροφορία μάλιστα τεκμηριώνεται μέσα από δημοσίευση της εφημερίδας "Θεσσαλική Φωνή" της Καρδίτσας το 1926 αλλά και από μαρτυρίες των γερόντων του χωριού στους οποίους η πληροφορία έφθασε μέσα από την προφορική παράδοση από στόμα σε στόμα...!
Το σεβνταλίκι του Αλή Πασιά
Η τοποθεσία "της Βασίλως το κούτσουρο" στο Αγναντερό όπου έγινε η..."επιθεώρηση"
Σύμφωνα με τον ιστοριοδίφη Χρήστο Καλικαιρινό, αρθρογράφο της εφημερίδας (Θεσσαλική Φωνή, Καρδίτσα Πέμπτη 6 Μαίου 1926, Έτος 2ο αρ. φύλλου 606), "κατα το έτος 1918 ο Αλή Πασάς κατευθυνόμενος προς τα λουτρά Σμοκόβου, διήλθε κι από τον παραρρέοντα εδώ πλησίον του Πηνειού ποταμόν (Μπαμπαλίνα) διατάξας τας γυναίκας του μιαν ώραν περίπου απέχοντος εκ Παραπρασταίνης χωρίον Μισδάν (=Προβατότοπος) να συνταχθώσιν και να ίστανται επί τω ποταμώ όρθιαι...προς θέασιν!"
Στο άκουσμα της παράλογης και ανεκδιήγητης όμως τούτης αξίωσής του, αντέστησαν γενναίως άπαντες οι κάτοικοι του ως άνω ειρημένου χωρίου, αποτρέποντάς τον έτσι "άπαξ δια παντός!" από τα κακόβουλα σχέδιά του.
Η λαϊκή παράδοση όμως πρόλαβε και "ΕΣΩΣΕ" τεκμηριώνοντας δια παντός το περιστατικό μέσα από ένα λαϊκό τραγούδι.
" Πως τόπαθες Αλήπασια; ο νους μου δεν το βάνει! Απ' το σευντά σου γίνηκες ρεζίλι στη Μεζντάνη"
Γλωσσάρι:
Μεζντάνη η Μισδάν η Μισντάνι =Το παλιό όνομα του σημερινού χωριού Αγναντερό Καρδίτσας
Σευντάς = Τουρκικό. Sevda. Επιθυμία, έφεση, έρωτας.
Ρεζίλι = Τουρκικό. Resil. Εξευτελισμός
fatsimaremag
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΟ ΜΕ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ