Κυριακή 11 Απριλίου 2010
Θωμάς - Ο άπιστος;
Λεγόταν και "Δίδυμος" (Ιωάννης 11:16, 20:24, 21:2). Τις περισσότερες πληροφορίες για το πρόσωπό του μας τις δίνει ο ευαγγελιστής Ιωάννης στο ευαγγέλίο του. Το κάλεσμα όμως του Θωμά από τον Ιησού, να γίνει μαθητής Του, το αναφέρουν τα άλλα τρία ευαγγέλια (Ματθαίος 10:3, Μάρκος 3:18, Λουκάς 6:15). Διάφοροι αρχαίοι συγγραφείς προσπάθησαν να εξακριβώσουν, ποιανού αδερφού ή αδερφής ήταν δίδυμος, οι απόψεις όμως ποικίλουν. Κάποιοι ισχυρίζονται πως είναι αδερφός του Ιούδα, που αναφέρεται ως αδερφός του Κυρίου (Ματθαίος 13:55), κάτι που δε μπορεί να επιβεβαιωθεί.
Η Αγία Γραφή αναφέρει χαρακτηριστικά γεγονότα από τη ζωή του Θωμά. Όταν οι υπόλοιποι μαθητές προσπάθησαν να αποτρέψουν τον Ιησού, να πάει Βηθανία, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να κακοποιηθεί από του Ιουδαίους, μόνο ο Θωμάς, αψηφώντας τον κίνδυνο, είπε προς τους άλλους μαθητές: "ας πάμε και εμείς για να πεθάνουμε μαζί Του" (Ιωάννης 11:16). Η αγάπη του για τον Ιησού και ο ενθουσιασμός ήταν κάτι που τον χαρακτήριζε. Η απουσία του, το βράδυ της Ανάστασης, όταν ο Ιησούς εμφανίστηκε στους μαθητές του δημιούργησε συναισθήματα αμφιβολίας, με αποτέλεσμα να αμφιβάλει για την εμφάνιση του Κυρίου στους μαθητές (Ιωάννης 20:24-25). Οκτώ μέρες αργότερα, όταν ο Κύριος ξαναπαρουσιάστηκε στους δώδεκα μαθητές και ζήτησε από τον Θωμά να αγγίξει τις πληγές Του, για να βεβαιωθεί ότι ήταν ο Αναστημένος Ιησούς, τότε φώναξε: "ο Κύριος μου, και Θεός μου" (Ιωάννης 20:26-29). Παρόλο που η διακήρυξη αυτή, έβγαινε από τα βάθη της καρδιάς του Θωμά, το στιγμιαίο αυτό γεγονός, έμελλε να μείνει σαν αρνητικό σημείο στη ζωή του, και να αναφέρεται μέχρι και σήμερα ως "άπιστος Θωμάς". Όταν ο Ιησούς παρουσιάστηκε στη θάλασσα της Τιβεριάδας, ήταν μαζί με άλλους έξη μαθητές (Ιωάννης 21:1-8), όπως επίσης και στο ανώγειο μετά την Ανάληψη του Κυρίου (Πράξεις 1:12-14).
Η παράδοση τον θέλει να κήρυξε στη Συρία, την Παρθία, την Περσία και τις Ινδίες και πως θανατώθηκε με λόγχη επειδή κατήχησε στη χριστιανική πίστη τη σύζυγο και τα τέσσερα παιδιά του βασιλιά Μισδαίου. Μία τοποθεσία κοντά στο Μαδράς, ονομάζεται «όρος του άγιου Θωμά».
Υπάρχουν τρία απόκρυφα συγγράμματα που αποδίδονται στον απόστολο Θωμά: α) Το Α Ευαγγέλιο, που αναφέρεται στη ζωή του Ιησού, πριν τη βάπτισή Του, β) το Β Ευαγγέλιο, που περιέχει συλλογή λόγων του Ιησού, και γ) Οι Πράξεις, που αναφέρεται στο έργο του Θωμά, στις Ινδίες. Δεν έχουν όμως καμία πνευματική αξία, για αυτό και δε χαρακτηρίζονται σαν κανονικά.
Η Αγία Γραφή αναφέρει χαρακτηριστικά γεγονότα από τη ζωή του Θωμά. Όταν οι υπόλοιποι μαθητές προσπάθησαν να αποτρέψουν τον Ιησού, να πάει Βηθανία, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να κακοποιηθεί από του Ιουδαίους, μόνο ο Θωμάς, αψηφώντας τον κίνδυνο, είπε προς τους άλλους μαθητές: "ας πάμε και εμείς για να πεθάνουμε μαζί Του" (Ιωάννης 11:16). Η αγάπη του για τον Ιησού και ο ενθουσιασμός ήταν κάτι που τον χαρακτήριζε. Η απουσία του, το βράδυ της Ανάστασης, όταν ο Ιησούς εμφανίστηκε στους μαθητές του δημιούργησε συναισθήματα αμφιβολίας, με αποτέλεσμα να αμφιβάλει για την εμφάνιση του Κυρίου στους μαθητές (Ιωάννης 20:24-25). Οκτώ μέρες αργότερα, όταν ο Κύριος ξαναπαρουσιάστηκε στους δώδεκα μαθητές και ζήτησε από τον Θωμά να αγγίξει τις πληγές Του, για να βεβαιωθεί ότι ήταν ο Αναστημένος Ιησούς, τότε φώναξε: "ο Κύριος μου, και Θεός μου" (Ιωάννης 20:26-29). Παρόλο που η διακήρυξη αυτή, έβγαινε από τα βάθη της καρδιάς του Θωμά, το στιγμιαίο αυτό γεγονός, έμελλε να μείνει σαν αρνητικό σημείο στη ζωή του, και να αναφέρεται μέχρι και σήμερα ως "άπιστος Θωμάς". Όταν ο Ιησούς παρουσιάστηκε στη θάλασσα της Τιβεριάδας, ήταν μαζί με άλλους έξη μαθητές (Ιωάννης 21:1-8), όπως επίσης και στο ανώγειο μετά την Ανάληψη του Κυρίου (Πράξεις 1:12-14).
Η παράδοση τον θέλει να κήρυξε στη Συρία, την Παρθία, την Περσία και τις Ινδίες και πως θανατώθηκε με λόγχη επειδή κατήχησε στη χριστιανική πίστη τη σύζυγο και τα τέσσερα παιδιά του βασιλιά Μισδαίου. Μία τοποθεσία κοντά στο Μαδράς, ονομάζεται «όρος του άγιου Θωμά».
Υπάρχουν τρία απόκρυφα συγγράμματα που αποδίδονται στον απόστολο Θωμά: α) Το Α Ευαγγέλιο, που αναφέρεται στη ζωή του Ιησού, πριν τη βάπτισή Του, β) το Β Ευαγγέλιο, που περιέχει συλλογή λόγων του Ιησού, και γ) Οι Πράξεις, που αναφέρεται στο έργο του Θωμά, στις Ινδίες. Δεν έχουν όμως καμία πνευματική αξία, για αυτό και δε χαρακτηρίζονται σαν κανονικά.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΟ ΜΕ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ